APA NAK JADI...!!! Mangsa rogol berusia 19 tahun itu dihukum 200 sebatan dan enam bulan penjara

Seorang wanita Arab Saudi telah dijatuhkan hukuman di khalayak ramai. Dia juga yang menjadi mangsa r0gol telah melanggar undang-undang Arab Saudi kerana memberi kenyataan kes kepada pihak media...

Mangsa rogol berusia 19 tahun itu dihukum 200 sebatan dan enam bulan penjara untuk jenayah keji dan bercakap kepada media.


Arab Saudi yang mempertahankan keputusan hukuman kontroversi mangsa geng rogol berusia 19 tahun kepada 200 sebatan dan enam bulan penjara. Wanita Islam Syiah pada mulanya dijatuhi hukuman 90 sebatan selepas didapati bersalah melanggar undang-undang syariah tegar Islam Arab Saudi pada pengasingan jantina.

Keputusan yang diturunkan oleh Saudi Ketua Mahkamah lebih daripada dua kali ganda hukumannya minggu lepas. Mahkamah juga kira-kira dua kali ganda hukuman penjara selama tujuh lelaki bersalah merogol beliau berkata media Arab.

Menegakkan keputusan untuk menghukum mangsa mencetuskan kemarahan antarabangsa.

Kanada berkata ia akan membuat aduan kepada pihak berkuasa Saudi mengenai hukuman itu, yang digambarkan sebagai "tidak bertamadun" 'oleh Jose Verger, menteri Kanada bertanggungjawab untuk taraf wanita.

The New York berasaskan Human Rights Watch berkata keputusan itu "tidak hanya menghantar mangsa keganasan seksual mesej bahawa mereka tidak boleh mendakwa, tetapi pada hakikatnya menawarkan perlindungan dan sewenang-wenangnya kepada pelaku."

Walaupun tidak secara langsung mengkritik badan kehakiman Arab Saudi, jurucakap Jabatan Negara AS Sean McCormack berkata, "Saya rasa apabila anda melihat jenayah dan hakikat bahawa kini mangsa dihukum, saya rasa yang menyebabkan tahap yang adil dalam kejutan dan kekaguman. Ia adalah dalam kuasa kerajaan Saudi untuk mengambil lihat pada keputusan itu dan mengubahnya. "

Bagaimanapun, badan kehakiman Saudi berdiri keputusannya. "Kementerian Keadilan mengalu-alukan kritikan membina, jauh dari emosi," katanya dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu juga berkata bahawa "tuduhan terbukti" terhadap wanita itu kerana telah berada dalam kereta dengan lelaki lain, dan kritikan terhadap peguamnya berulang kali untuk bercakap "tangan yang dinaikkan," tentang sistem kehakiman, berkata "ia telah menunjukkan kejahilan."

Peguam wanita tersebut, Abdul Rahman al-Lahem, menghulurkan tangan kepada media. Mahkamah telah diharamkan sejak beliau daripada membela lanjut perempuan itu merampas lesennya dan memanggil beliau untuk pendengaran tatatertib akhir bulan ini.

Kementerian keadilan tersirat ayat mangsa telah meningkat kerana dia telah bercakap kepada media. "Bagi sesiapa yang mempunyai bantahan atas fatwa yang dikeluarkan, sistem ini membolehkan untuk merayu tanpa menggunakan media," kata kenyataan itu dijalankan Saudi Press Agency rasmi.

Rogol itu berlaku pada tahun 2006. Mangsa berkata ia berlaku kerana beliau cuba untuk mendapatkan gambar beliau daripada seorang pelajar sekolah tinggi lelaki dia pernah tahu.

Walaupun di dalam kereta dengan pelajar, dua lelaki menaiki kenderaan dan membawa mereka ke kawasan yang terpencil. Beliau berkata beliau telah dirogol di sana oleh tujuh orang, tiga daripada mereka juga menyerang rakannya.

Kes itu dirujuk semula kepada Mahkamah Agung oleh mahkamah rayuan pada musim panas lalu, selepas peguam wanita yang dipertandingkan keputusan awal, berkata ia adalah terlalu lembut untuk perogol dan tidak adil bagi mangsa itu.


Nota kaki Editorial: Ia hanya dibawa ke perhatian saya bahawa teman lelaki wanita dalam kejadian ini turut menjadi mangsa rogol dan dia menerima hukuman yang sama seperti yang dia lakukan.

0 Response to "APA NAK JADI...!!! Mangsa rogol berusia 19 tahun itu dihukum 200 sebatan dan enam bulan penjara"

Post a Comment